درک ما از ماهیت، منابع و وسعت نوآوری در شرق و جنوب شرق آسیا بسیار ضعیف است. علیرغم نرخهای شگفتانگیز رشد کشورهایی مانند مالزی، کرهجنوبی، تایوان و تایلند در طول دو دهه گذشته، شکاف بزرگی در دانش ما از نوآوری بخش وجود دارد که در فرآیند رشد و رشد فنآوری نقش داشتهاست. ۱
تا زمان بحران اخیر، مالزی یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در جهان برای بیش از دو دهه بود. بر خلاف تایوان و کرهجنوبی، مالزی (مانند دیگر اقتصادهای آسیای جنوب شرقی)به رشد صادرات صنعتی خود در شرکتهای بزرگ فراملی (شرکتهای چندملیتی)وابسته است. آیا رشد با نوآوری و تغییر تکنولوژیکی در شرکتهای چند ملیتی همراه بودهاست؟ اگر اینطور باشد، چه نوع نوآوری رخ دادهاست؟ آیا نوآوری برای موفقیت مالزی اهمیت دارد؟ به شرکتهای چندملیتی خارجی انگیزه میدهد که مهارتها و تکنولوژی را انتقال دهند یا از انجام این کار جلوگیری کنند؟ آیا شرکتهای تابعه مرکز را برای انتقال تکنولوژی تشویق کردهاند و اگر اینطور باشد، چطور؟
این فصل به دنبال پرداختن به این پرسشها با بررسی پیشرفت مالزی در کالاهای الکترونیکی و الکتریکی (EE)است. ۳ EE سهم بزرگی از کل صادرات صنعتی و سریعترین بخش صنعتی در مالزی را نشان دادهاست. این کشور بزرگترین صادرکننده برق در جهان است و بخش عمدهای از تولید مجموعه تلویزیونی ژاپنی در حال حاضر در مالزی برگزار میشود. تقریبا تمام صادرات EE از طریق شرکتهای ژاپنی، آمریکایی، اروپایی، تایوانی و شرکتهای چندملیتی صورت میگیرد. هدف این فصل نشان دادن ماهیت، عمق و گستردگی نوآوری است که عمدتا بر روی شرکتهای چندملیتی متمرکز شدهاست. بررسی نوآوریهای اخیر به همراه شواهدی بر پیشرفت فنآوری و انگیزههای ارتقا ارایه شدهاست. این فصل به نقاط قوت، ضعف و چشم اندازهای آینده برای توسعه صنعت میپردازد. با چند استثنا، موضوع نوآوری در سطح شرکت در کشورهای تازهتاسیس (NICs)توجه کمی را در ادبیات به خود جلب کردهاست.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.