این مقاله نقشهای چندگانه ( یعنی شناختی , انگیزشی و ) را بررسی میکند . دستیابی به ارزش ) از بودجهبندی مشارکتی و اثرات ترکیبی این سه نقش بر عملکرد شغلی زیردستان است . به طور خاص , این مقاله پیشنهاد میکند که بودجهبندی مشارکتی از طریق سه عامل بر عملکرد شغلی تاثیر بگذارد متغیرهای مداخله , یعنی ابهام نقش , تعهد سازمانی و رضایت شغلی . واکنشهای 74 مدیر ارشد که کشیده شدهان از بخشی از بخش خدمات مالی استرالیا گرفته تا یک پرسشنامه با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت . نتایج , نقشهای چندگانه بودجهبندی مشارکتی را پشتیبانی میکند . تاثیر غیرمستقیم بودجهبندی مشارکتی بر عملکرد شغلی زیردستان از طریق ابهام در نقش , تعهد سازمانی و رضایت شغلی
رابطه بین بودجه بندی مشارکتی و نتایج مربوط به شغل زیردستان (به عنوان مثال عملکرد شغلی زیردستان) یکی از مهمترین مواردی است که در مورد نقش انگیزشی و / یا شناختی بودجه بندی مشارکتی بر عملکرد شغلی زیردستان متمرکز شده است. نقش انگیزشی بودجه بندی مشارکتی نشان می دهد که مشارکت زیردستان در روند تعیین بودجه ، آنها را وادار می کند که اهداف بودجه خود را بپذیرند و متعهد شوند ، در نتیجه عملکرد شغلی آنها را افزایش می دهد (به عنوان مثال ، نگاه کنید به: Nuri & Parker، 1998؛ Chong & Chong، 2002a؛ ونتزل ، 2002 ؛ چونگ و لئونگ ، 2003). از سوی دیگر ، نقش شناختی بودجه مشارکتی حاکی از آن است که مشارکت زیردستان در روند تنظیم بودجه این امکان را برای آنها فراهم می کند تا اطلاعات مربوط به شغل را برای تسهیل تصمیم گیری خود جمع آوری ، تبادل و پخش کنند ، که به نوبه خود باعث بهبود شغل آنها می شود. عملکرد (به عنوان مثال ، چنهال و براونل ، 1988 ؛ کرن ، 1992 ؛ مگنر ، ولکر و کمبل ، 1996 ؛ چونگ ، 2002 ؛ چونگ و چونگ ، 2002 الف) .2
مطالعات قبلی (به عنوان مثال ، Shields & Shields ، 1998 ؛ Chong ، Eggleton و Leong ، 2005 ؛ همچنین به Locke & Scheweiger، 1979؛ Locke & Latham، 1990 مراجعه کنید)دستیابی به ارزش را به عنوان سومین نقش بودجه بندی مشارکتی پیشنهاد می کند. مروری بر ادبیات حسابداری قبلی نشان می دهد که نقش دستیابی به ارزش بودجه مشارکتی به رسمیت شناخته شده است ، اما هیچ مطالعه ای صریحاً آن را در مدل های شناختی و انگیزشی آزمایش نکرده است (به پیوست مراجعه کنید). به عنوان مثال Shields and Shields (1998) ، پیشنهاد کرد که نقش دستیابی به ارزش بودجه مشارکتی برای تأثیر بر رضایت شغلی زیردستان تئوریزه شده است. با این حال ، آنها تلاش نکردند تا نقش دستیابی به ارزش بودجه مشارکتی را به صورت تجربی آزمایش کنند. Shields and Shields (1998 ، ص 59) استدلال کردند که با اجازه دادن به زیردستان برای شرکت در روند تعیین بودجه ، احتمال احترام به خود و احساس برابری ناشی از فرصت ابراز ارزشهای خود افزایش می یابد. چونگ و همکاران (2005) با ادغام نقش دستیابی به ارزش بودجه مشارکتی در مدل شناختی ، ادبیات بودجه مشارکتی را پیش برد. آنها دریافتند که تأثیر مشترک دستیابی به ارزش و نقشهای شناختی بودجه مشارکتی به طور قابل توجهی عملکرد شغلی زیردستان را بهبود می بخشد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.